FANDOM

7085976

De Osschaert (Ossaart, Oessaart, Oschaart, Oeschaart, Osschaart) is een wezen uit de Belgische folklore, afkomstig uit de omgeving van Hamme. Het wezen zou op de rug springen van mensen die zich in de late avonduren in de buurt van het kapelletje van Twee Ruggen durfde te wagen, en liet zich meeliften tot een kruisstraat waar de Osschaert niet verder kon.

UiterlijkEdit

Vele mensen konden hem niet zien omdat hij op hun rug zat. In Lokeren zagen ze de Osschaert als een met kettingen omhangen zwarte kat of bok.

KarakterEdit

In Hamme was hij bekend als een afgezant van de duivel en zou er op uit geweest zijn om de vreedzame burgers van Hamme te tergen. Zelfs boze mensen joeg hij vrees in het hart, en dwong hen zelfs tot beternis. Wanneer iemand waagde op middernacht in de omtrek van het kapelleken te komen en het liedje zong:

Grijpte,
grijpte grauw,
wilde mij grijpen,
grijp mij nau

dan sprong Osschaert hem direct op het lijf, en deze moest hem dan dragen tot hij een kruisstraat ontmoette waar Osschaert niet voorbij kon. Dan liet hij zijn slachtoffer los en verdween als de wind.

AfschrikkenEdit

Een oude tante vertelde dat als de Osschaert toch op je rug springt, dat je hem kan verjagen door veel te bidden, aan alle 'kapellekes'te stoppen en altijd rechts af slaan.

Op zekere dag belas de pastoor van Hamme, een heilige priester, Osschaert, uit medelijden voor zijn dorpsgenoten. Zijn macht werd verbroken en verwenste hem naar de zee voor 99 jaar.

Nu nog spelen de kinderen het spel van Osschaert zoals in het volgend liedje:

Osschaert, Osschaert mag ik voorbij het kapelleken gaan.
Is mijnheer Osschaert niet thuis?

BronnenEdit

  1. http://www.heemkringosschaert.be