FANDOM

Original non edited Mandy Doll by gaarasracoon
Mandy is een porseleinen pop die te vinden is in het Quesnel Museum, welke gevestigd is aan het Old Cariboo Gold Rush Trail in British Columbia. Daar is zij een van de 30.000 artifacten die daar tentoongesteld staan voor het publiek, maar er is geen twijfel dat zij een van de meest bijzondere museumstukken is.

HistorieEdit

Blijkbaar is de pop gemaakt tussen 1910 - 1920 in Duitsland of Engeland. In 1991 werd Mandy gedoneerd aan het museum. Toentertijd was haar kleding vies, haar lijfje kapot en haar hoofd vol met scheuren. Er werd een ruwe schatting gedaan naar haar leeftijd; negentig jaar. Het museumpersoneel is het er over eens: “Ze lijkt misschien een gewone antieke pop, maar ze is veel meer dan dat.”

Lisa, de vrouw die Mandy gedoneerd had, vertelde de curator dat ze midden in de nacht wakker werd door baby-gehuil uit de kelder. Toen ze ging kijken zag ze dat het raam bij de pop open stond, met de gordijnen wapperend in de wind, terwijl ze die voorheen gesloten had. De schenkster liet later weten dat sinds ze de pop aan het museum had gedoneerd, ze geen last meer heeft gehad van baby-gehuil.

Mandy had geen vast ‘thuis’ toen ze aankwam in het museum. Eerst werd zij bij de ingang geplaatst, met haar gezicht naar de bezoekers, maar snel begonnen zij te staren naar de pop en te praten over haar gebarsten gezicht en sinistere lach. Tenslotte werd Mandy verplaatsbaar een ander gedeelte van het museum, waar ze zorgvuldig eenzaam werd neergezet in een vitrine, omdat er werd verteld dat Mandy niet met andere poppen neergezet mocht worden omdat zij deze dan zou beschadigen.

Sinds deze permanente plaatsing in het museum kwamen er vele verhalen over ontmoetingen met de vervloekte pop. Een bezoeker was Mandy aan het filmen toen het licht van de camera iedere vijf seconden aan en uit knipperde. In de andere ruimtes werkte de camera weer als normaal (opvallend is dat ditzelfde gebeurt als mensen Robert de pop proberen te fotograferen).

GebeurtenissenEdit

Sommigen zeggen dat Mandy mysterieuze krachten bezit. Velen denken dat Mandy deze krachten over de jaren heeft gekregen, maar doordat er weinig bekend is over de geschiedenis van de pop blijft het slechts een gissing. Een feit is de ongewone sfeer die zijn uitwerking heeft op iedereen die in haar buurt is.

Op het moment dat Mandy aan het museum werd gedoneerd, begonnen personeel vreemde en geheimzinnige dingen te ervaren. Lunches zouden verdwijnen uit de koelkast en werden later weer gevonden, verstopt in een laatje; voetstappen ; zouden gehoord zijn terwijl er niemand in de buurt was; pennen, boeken, foto’s en vele andere kleine voorwerpen zouden verdwenen zijn. Sommigen werden niet meer gevonden en sommigen zouden laten weer ineens opduiken. Het personeel schreef de gebeurtenissen weg als verstrooidheden van collega’s, maar dit zou de andere gebeurtenissen niet verklaren.

Sommige bezoekers waren zeer misnoegd door de ogen van de pop, waarvan zij zeggen dat deze hen volgen door de kamer. Anderen zeggen dat de pop feitelijk met haar ogen knipperden, terwijl anderen weer zeggen dat ze de pop in een positie hebben zien zitten om een paar minuten later te zijn verplaatst.

En hoewel ze het ondertussen gewend zijn, zijn museumpersoneel en vrijwilligers liever niet de laatste die in het museum aan het werk zijn aan het einde van de dag.
De pop was in haar afgesloten kamer, en toen het museumpersoneel de kamer weer openden, zagen ze dat de hele kamer vol met papier lag.

Toen journalisten foto’s gingen maken van de pop, beweerden zij dat de pop haar hoofd had afgewend alsof ze niet op de foto wou. Toen ze de foto’s gingen ontwikkelen bleek dat ze vaag, verkleurd of mislukt waren.

UiterlijkEdit

Mandy is ongeveer 50 centimeter groot. De pop is gemaakt van porselein en is gekleed in het wit. Onder het witte mutsje zit blond haar met een strik er in. De groene ogen van Mandy zijn gemaakt van glas, het linkeroog is gebroken en opent niet meer. In haar gezicht zitten flinke barsten boven een van haar ogen. Op haar schoot zit een klein lammetje als gezelschap.

BronnenEdit

  1. Mandy on HauntedAmericaTours: http://www.hauntedamericatours.com/hauntedfurniture/haunteddoll/