FANDOM

200px-Jersey Devil Philadelphia Post 1909
De Jersey Devil is een wezen dat zou dwalen door de New Jersey Pinelands, spookt rond New Jersey en omgeving sinds 1750. Dit wezen is gezien door meer 2000 ooggetuigen sinds die tijd. Het terroriseerde dorpen en zorgde ervoor dat fabrieken en scholen werden gesloten. Toch geloven veel mensen dat de Jersey Devil enkel een legende is, gebaseerd op de folklore van de New Jersey Pine Barrens.

Uiterlijk en karakterEdit

De Jersey Devil wordt vaak beschreven met lange dunne poten met paardehoeven, een paardenhoofd met een lange hals, vleermuisvleugels en korte voorpootjes. Hij laat hoefafdrukken achter op plaatsen waar hij geweest is. Ook heeft de Jersey Devil een kenmerkende schreeuw.

De Jersey Devil staat er niet alleen om bekend dat hij een liefhebber van vee is, ook zijn vaak huisdieren, katten en honden, het slachtoffer aan de eetlust van het wezen. Het wezen is niet aggressief tegenover mensen, maar ook niet schuw, wat blijkt uit de ooggetuigenverslagen.

OorsprongEdit

Er gaan vele versies te ronde over de geboorte van de Jersey Devil. Een van de populairste legendes zegt dat ene Mrs. Shroud uit Leeds Point, New Jersey, een wens had dat als zij ooit een ander kind zou krijgen, dat het een duivel zou zijn. Toen het volgende kind werd geboren werd was het lelijk en misvormd. Ze verstopte het in het huis, zodat nieuwsgierige mensen het niet te zien zouden krijgen. toen het kind op een stormachtige nacht met zijn armen fladderde, welke in vleugels veranderden, vloog hij uit de schoorsteen en werd nooit meer gezien door zijn familie. Een Mrs. Bowen verteld dat het kind was geboren in het huis van de Shrouds.

Een ander verhaal, waarbij de geboorte tevens voorkomt in Leeds Point, zegt dat een jong meisje verliefd was geworden op een Britse soldaat tijdens de Revolutionaire Oorlog. De mensen uit Leeds Point vervloekten haar. Toen ze beviel van een kind, was het tot haar afschuw een duivel.

In een ander verhaal vond de geboorte plaats in Estelville, New Jersey, toen een vrouw, Mrs. Leeds, erachter kwam dat ze zwanger was van haar 13e kind. ze riep "ik hoop dat het een duivel is!". Haar wens kwam uit. Het kind was geboren met hoorns, een staart, vleugels en een paardachtige kop. Het wezen bezocht Mrs. Leeds iedere dag, maar iedere dag stond zij in de deuropening en zei dat het wezen weg moest gaan. Na een tijd kreeg het wezen het door en kwam nooit meer terug.

Burlington, New Jersey is ook een geboorteplats van de Jersey Devil. In 1735 was de zwangere Moeder Leeds op een stormachtige nacht aan het werk met haar vrienden om haar heen. Waarschijnlijk was Moeder LEeds een heks en de vader van het kind de duivel zelfe. Het kind werd normaal geboren, maar veranderde in een korte tijd van vorm. Het veranderde van een normale baby naa een wezen met hoeven, een paardekop, vleermuisvleugels en een gevorkte staart. Het ding cirkelde boven het dorp waarna het naar de dennebomen vloog. In 1740 verbande een geestelijke de duivel voor 100 jaar en werd niet meer gezien tot 1890.

Er zijn vele andere versies van de legende. De legendes zeggen dat de duivel het 6e, 8e, 10e, 12e of 13e kind was. Het werd normaal of misvormd geboren en meestal verbande de moeder het wezen naar de kelder of de zolder. Ondanks de vele verschillende vormen van de legendes zijn er 3 elementen die al deze verhalen met elkaar verbinden:

  • Het eerste is de naam "Leeds". Ofwel de naam van de moeder is Leeds, of de geboorteplaats was Leeds Point, alle verhalen bevatten de naam Leeds.
  • Alfred Heston, de historicus van Atlantic County, gelooft dat de duivel een baby van de Leeds of de Shrouds familie is. Hij heeft een Daniel Leeds kunnen ontdekken in Great Egg Harbor, New Jersey in 1699 en een Samuel Shrouds in Little Egg Harbor, New Jersey in 1735, en leefde langs de rivier waar het huis van Moeder Leeds ook stond.
  • Een ander feit ligt in het verhaal uit Burlington. Professor Fred MacFadden van het Coppin State College, Baltimore, ontdekte dat een "duivel" was vermeld in geschriften van Burlington zo vroeg als 1735. Hij indiceerde tevens dat het woord Burlington werd gebruikt om de naam aan te duiden van het gebied van Burlington tot de Atlantische Oceaan. Dit betekent dat de naam Burlington evengoed dezelfde geboorteplaats als Leeds point of Estelville kan zijn.

WaarnemingenEdit

De oorsprong van deze waarnemingen zijn niet aanneembaar voor het bestaan van de Jersey Devil, maar ze zijn wel het belangrijkste bewijs voor het bestaan van het wezen. De waarnemingen zijn verdeeld in drie tijdperioden: voor 16-23 januari 1909, 1909 en na 1909. Van de periode van voor 1909 zijn er slechts enkele gedocumenteerde meldingen die nog bestaan; de meldingen die het bestaan bevestigen.

In de vroege 19e eeuw was Commodore Stephen Decatur, een zeeheld, de schietbaan van kanonskogels aan het testen tot hij een vreemd wezen zag vliegen. Hij vuurde en raakte het wezen, maar het bleef recht over het veld vliegen. Joseph Bonaparte, voormalig konging van Spanje en broer van Napoleon, zag de Jersey Devil in Bordentown, New Jersey tussen 1816 en 1839 terwijl hij aan het jagen was. In 1840-41 waren vele schapen en kippen gedood door een wezen met een doordringende schreeuw die vreemde sporen achterliet. In 1859-94 was de Jersey Devil meerdere keren gezien en er werd gemeld dat hij alles meenam dat bewoog in Haddonfielde, Bridgeton, Smithville, Long Brance, Brigantine en Leeds Point. W.F. Mayer uit New York merkte tijdens zijn bezoek aan Pine Barrens op dat de lokale bevolking zich niet in de avonduren naar buiten waagde. De duivel was gespot door Georde Saarosy, een prominente zakenman op de grens van New Jersey en New York. Dit was de laatste waarneming voor het begin van de nieuwe eeuw.

In 1903 beweerde Charles Skinner, auteur van American Myths and Legends dat de legende van de devil in de nieuwe eeuw ten einde zou komen en New Jersey er nooit meer iets van zou horen. De stad liet zich 6 jaar geruststellen door die gedachten, tot de week van 16-23 januari 1909. Tijdens deze week liet de Devil zijn sporen na in South Jersey en Philadelphia. Hij werd gezien door meer dan 1000 mensen, wat zijn grootste verschijning ooit zou zijn.

Het begon allemaal op een vroege zondagmorgen op 16 januari 1909 toen Thack Cozzens uit Woodbury, New Jersey, een wezen met gloeiende ogen zag vliegen door de straat. In Bristol, Philadelphia, hoorde en zag John Mcowen het vreemde wezen op de oever van het kanaal. Patrouille James Sackville schoot op het wezen toen het schreeuwend wegvloog. E.W. Minister, postmeester van Bristol, Philadelphia, zag ook een vogel-achtig wezen met een paardenhoofd met een doordringende schreeuw. Toen het dag werd, zagen de inwoners van Bristol hoefafdrukken in de sneeuw. Twee lokale jagers zeiden dat ze nog nooit zulke sporen hadden gezien.

Op maandag vondt de familie Lowden uit Burlington, New Jersey, hoefafdrukken in de tuin en rond hun vuilnis, dat half opgegeten was. Bijna iedere tuin in Burlington had deze vreemde hoefafdrukken. De sporen gingen in bomen, van dak tot dak, verdwenen in het midden van de weg en open velden. Dezelfde sporen waren gevonden in Columbus, Hedding, Kinhora en Rancocas. Een jacht werdt georganiseerd om de sporen te volgen, maar de honden wilden het spoor niet achterna gaan.

Op de 19e maakte de Jersey Devil zijn langste verschijning van de week. Op 2:30 in de avond werden Mr. en Mrs. Nelson Evens uit GLoucester wakker door een vreemd geluid. Ze zagen de duivel vanuit hun raam voor wel 10 minuten. Mr. Evans beschreef het wezen dat zij zagen.

Het was ongeveer 90 cm lang met een hoofd als een collie en het gezicht als een paard. Hij had lange nek, vleugels van ongeveer 60 cm en zijn achterpoten waren als die van een kraanvogel, en had paardehoeven. Hij liep op zijn achterpoten en hield twee korte voorpoten omhoog. Al die tijd dat we keken gebruikt hij ze niet . Mijn vrouw en ik waren bang, zeg ik je, maar het lukte mij om het raam te openen en "shoo" te roepen. Het wezen draaide zich om, blafte naar me en vloog weg

In de namiddag van die dinsdag volgden twee professionele jagers het spoor van 20 mijl door Gloucester. Het spoor ging over hekken van een anderhalve meter en ging onder spleten van 20 cm door. De hoefafdrukken waren in meerdere delen van South Jersey gevonden. Een groep observeerders in Camden, New Jersey, zagen de Devil. Het blafte naar hen en vloog toen de lucht in.

Op donderdag werd de Jersey Devil gezien door de Black Hawk Social Club. Hij werd ook gezien door een trolley vol mensen in Clementon toen het boven hen cirkelde. De verklaringen van de getuigen kwamen overeen met die van de dagen ervoor. In Trenton hoorde raadslid E.P. Weeden het geluid van klappende vleugels waarna hij hoefafdrukken vond buiten bij zijn deur. De sporen werden ook gevonden bij het Arsenal in Trenton. Terwijl de dag doorliep namen mensen in Trenton en New Brunswick gewapende bestuurders in de trolley's om aanvallen af te weren. De mensen in Pitman gingen massaal naar de kerk. Kippen werden de hele week vermist in Delaware Valley, en zodra de boeren de volgende dag gingen kijken, waren de kippen dood, zonder enig spoor. De brandweer van West Collingwood spoot met de brandweerspuit op de Jersey Devil.Het trok zich eerst terug, maar viel aan en vloog op de seconde weg.

Later op de nacht hoorde Mrs. Sobinski uit Camden commotie in haar tuin. Ze opende de deur en zag dat de Jersey Devil haar hond te pakken had. Ze sloeg de duivel met een bezem tot het de hond losliet en wegvloog. Ze begon te gillen tot haar buren kwamen. Twee politieagenten kwamen bij haar huis waar ondertussen 100 mensen waren verzameld. De menigte hoorde een schreeuw vanuit Kaigan Hill. De menigte rendenaar het wezen op de heuvel, maar de politie schoot op het wezen en de duivel vloog weg. Pas toen stroomde de straat leeg.

Op vrijdag zag agent Louis Strehr uit Camden de Jersey Devil drinken uit de bak voor de paarden. De school van Mt Ephraim werdt gesloten omdat er geen studenten meer durfden te komen. Molens en fabrieken in Gloucester en Hainesport kwamen stil te liggen omdat geen van de medewerkers aan het werk durfden. Veel inwoners van New Jersey durfden hun huis niet uit, zelfs overdag niet. Agent Merchant uit Blackwood tekende een schets van het wezen dat hij zag. Deze tekening kwam sterk overeen met de beschrijvingen van de eerdere dagen. Jacob Henderson zag de Devil in Salem. De duivel werdt toen nog eenmaal gezien in februari, 1909.

Sinds 1909 bleef de Jersey devil gezien worden door heel New Jersey, maar het aantal meldingen bleef afnemen door de jaren heen, waarschijnlijkom niet als gek te worden bestempeld. Hoewel de waarnemingen sterk waren afgenomen was er nog steeds een flink aantal na 1909.

In 1927 kreeg een taxichauffeur op weg naar Salem een lekke band. hij stopte om het te verwisselen. Terwijl hij dit deed landde een wezen dat rechtop stond en bedekt was met haar op het dak van zijn taxi. Het wezen schudde de auto vervaarlijk heen en weer, waarna de chauffeur zijn auto achterliet en vluchtte weg. Phillip Smith, die bekend stond als een nuchter en eerlijk man, zag de duivel door de straat lopen in 1953. De karakteristieke schreeuw van de Jersey Devil weerklonken in de bossen bij Woodstown, New Jersey in 1936.

Twee koppeltjes hadden omstreeks 1961 hun auto geparkeerd in Pine Barrens. Zij hoorden een luide schreeuw buiten. Ineens kwam het dak van de auto naar beneden. Ze ontvluchtten hun auto, maar kwamen later terug. Weer hoorden zij de luide schreeuw. Ze zagen een wezen langs ze bomen vliegen, terwijl het stukken schors meenam in zijn vlucht.

Er waren andere waarnemingen sinds 1909, zoals de Invasie van Gibbsboro in 1951. Mensen zagen de Devil in een periode van 2 dagen. In 1966 was een boerderij overvallen en 31 eenden, 3 geiten, 4 katten en 2 honden hadden het moeten vergelden. Een van de honden was een grote Duitse herder, waarvan de keel was doorgebeten. In 1981 spotte een jong koppeltje de Devil bij Atsion Lake in Atlantic County.

In 1987 vondt men in Vineland een aggressieve Duitse herder in stukken, waarvan sommige lichaamsdelen afgeknaagd waren. Het kadaver was 7,5 meter van de ketting, waar de hond aan vast zat, gevonden. Rond het lichaam waren vreemde onverklaarbare sporen gevonden.

TheorieënEdit

De waarnemingen en afdrukken zijn het meest wezenlijke bewijs dat er is. Veel van de theorieën van de Jersey Devil zijn gebaseerd op dit bewijs. Sommige theorieën zijn als ongeldig te verklaren, terwijl anderen ondersteuning bieden voor het bestaan van de Jersey Devil.

Een theorie is dat de Jersey Devil een vogel is. Mevr. Cassidy uit Clayton dacht dat het een invasie van eenden was, maar de eend is veel te klein om te worden aangezien als de Jersey Devil. Anderen geloven dat de Devil eigenlijk een Canadese kraanvogel is. De vogel leefde oorspronkelijk in South Jersey tot het verjaagd werd door de mens. Deze vogelsoort is niet eens anderhalve meter lang en zijn vleugels hebben een spanwijdte van 2 meter. Het gaat mensen liever uit de weg, maar als het benaderd wordt gaat het aanvallen. Ook heeft de kraanvogel een luide schreeuw. De schreeuw van de Jersey Devil kan worden toegeschreven aan het geluid dat deze vogel maakt. Het enige dat deze theorie niet kan verklaren is het dode vee. Ook kan dit niet verklaren waarom mensen de duivel beschrijven met een paardenhoofd, vleermuisvleugels en een staart.

Professor Bralhopf zegt dat "de sporen gemaakt zijn door een een of nader prehistorish dier van de 5e Jura-periode. Hij gelooft dat het wezen heeft overleefd in een ondergrondse grot. Een expert van het Smithsonian Instituut heeft een theorie over oude wezens die ondergronds overleven. hij beweert dat de Jersey Devil een Pterodactylus is.De Academy of Natural Sciences hebben geen vermelding kunnen vinden over een wezen, levend of uitgestorven, dat de Jersey Devil zou kunnen zijn.

Jack E. Boucher, auteur van Absegami Yesteryear, een boek over de geschiedenis van New Jersey, heeft een theorie waarvan hij gelooft dat de Jersey Devil een misvormd kind is. Hij denkt dat Mrs. Leeds een wanstaltig kind had gebaard die opgesloten werd in het huis. Toen de moeder ziek werd en haar kind niet meer kon voeden, ontsnapte het en overviel boerderijen voor eten. Helaas verklaart deze theorie niet dat de Jersey Devil al sinds 1909 gezien wordt, dus een ongelooflijke leeftijd heeft. Ook verklaart dit niet dat mensen de JErsey Devil hebben zien vliegen.

Alleen een klein deel van de waarnemingen en hoefafdrukken kunnen hoaxes zijn. De Jersey Devil is gezien door deugdelijke mensen zoals politieagenten, overheidsmedewerkers, postmeesters, zakenmannen en andere mensen aan wiens betrouwbaarheid niet getwijfeld hoeft te worden. En al zijn sommige hoefafdrukken hoaxes, het verklaart niet hoe deze op daken terecht zijn gekomen of sporen die abrupt ophielden alsof het wezen weggevlogen was.

De laatste theorie is tevens de meest omstreden. Veel mensen geloven dat de Jersye Devil een belichaming van het kwaad is. Er wordt gezegd dat de Devil een "geheimzinnige voorbode van oorlog" is en verschijnt voor grote conflicten. Zo zou het wezen verschenen zijn voor de Burgeroorlog, de Spaans-Amerikaanse oorloeg en de Eerste Wereldoorlog. In 1939, voor het begin van de Tweede Wereldoorlog werden bewoners van Mount Holly, New Jersey, gewekt door hoefgetrappel op hun daken. De Devil werd ook gezien op 7 december 1941, vlak voor Pearl Harbor was gebombardeerd. Ook vlak voor de Vietnamese Oorlog gezien.

Het gebruik van de Jersey Devil om vlak voor een oorlog te verschijnen zou kunnen komen door zijn demonische oorsprong. In 1730 meldde Ben Franklin een verhaal over een heksenproces nabij Mount Holly. Omdat een van de verhalen van de oorsprong van de Jersey Devil vertelt dat Moeder Leeds een heks was, zou het kunnen dat de geboorte van de Devil resultaat was van een heksenvloek. Andere feiten ondersteunen deze theorie, bijvoorbeeld dat toen Commodore Decatur een kanonskogel naar het beest vuurde, de kogel dwars door de Devil heen ging.

In 1909 zag een spoorweginspecteur de duivel in de electrische bedrading vliegen boven het spoor. Er was een gevaarlijke ontploffing die het 6 meter spoor nar beide richtingen liet smelten. Er werd geen kadaver gevonden en even later werd de Devil in perfecte gezondheid weer gezien. In 1957 werd een vreemd lijk uitgebrand gevonden in een dennenbos. Het was deel skelet, had veren en achterpoten van een onidentificeerbaar wezen. Men dacht dat de Devil dood was, maar toch verscheen het weer.

Een ander feit dat deze theorie ondersteunt zijn de ongelooflijke afstanden die de Devil in korte tijd kon afleggen. Geen enkel dier kon zo snel zoals de Jersey Devil deed in 1909, toen hij gespot werd in South Jersey, Philadelphia en New York door de week heen.

BronnenEdit

  1. David Juliano - http://theshadowlands.net/jd.htm